För att fira fyra år med framgångsrik digital omvandling av bank- och finanssektorn på Sri Lanka, fokuserar LinearSix på nya lösningar för bank och försäkring 2021.
Linearsix, med kontor i Colombo, har kommit långt tack vare deras omfattande expertis av att bistå banker och finansinstitut att öka lönsamheten genom digitalisering. Idagsläget har Linearsix 20 kvalificerade medarbetare.
”Under de första två månaderna av verksamheten vann vi ett stort kontrakt för att omvandla kärnbanksystemet till ett ledande finansföretag på Sri Lanka och hjälpa en ledande bank med deras Robotic Process Automation-arbete” berättar grundare och VD, Mario Gooneratne.
Deras framgångsrika resa inom banksektorn ledde till att LinearSix och dess partner Yaala Labs var det enda lokala företaget som valdes ut av Central Bank of Sri Lanka (CBSL) för att utforma sin nya KYC-lösning (Know Your Customer) som ett bevis på koncept med blockchain-teknik. På tal om detta satsade Gooneratne, ”Bankbranschen måste anamma framväxande teknik, förbli flexibel för att anta utvecklande affärsmodeller och sätta kunderna i centrum för varje strategi. Jag är stolt över att säga att banker på Sri Lanka ligger i framkant inom teknik när det gäller kärnbanksystem. Vi uppmuntras av de senaste steg som CBSL har tagit för att tillåta elektronisk Know your Customer (eKYC) och digital onboarding. ”
Mario noterade: ”Med den nuvarande pandemin har efterfrågan på optimerade digitala upplevelser ökat. Förväntningarna hos den moderna konsumenten och medarbetaren formas av de bästa upplevelserna som Slack, Uber och WhatsApp erbjuder. Våra produkter är designade och konstruerade för att leverera sådana enhetliga och friktionsfria upplevelser inom finansiella tjänster. Med fokus på bank och försäkring har de förvandlat klumpiga äldre system med begränsad kapacitet och kontroller, för att skapa fantastiska upplevelser som har gynnats och uppskattats väl hos våra kunder ”.
LinearSix har hjälpt flera banker att bygga API: er med tanke på Open Banking och är redan i drift för Digital Banking och e-plånbokstjänster.
LinearSix ser maskininlärning som sin nästa innovation. Banker kan nu erbjuda tjänster till kunder baserat på realtidsdata och insikter istället för att vänta på att en kund ska kontakta banken med en begäran. Virtuella agenter kan analysera data och föreslå en tjänst eller en mix av tjänster, skräddarsydda efter kundens behov, vilket gör det möjligt för banker att förutse kundernas önskemål och behov proaktivt. Denna teknik verifierar och analyserar också juridiska dokument och kontrakt för att säkerställa att kunden och banken skyddas. ”Vi kör för närvarande några piloter för att utforska maskininlärningsdrivna kreditbeslut, med hjälp av kundernas kreditbeteende för att automatisera en banks lånebeslutsprocess”, säger Gooneratne.
Kontakta – info@houseofsrilanka.se för att veta mer om möjligheterna på Sri Lanka inom fintech. Dels för att finna kompetens och dels för nya marknader i Sydasien avseende svenska innovationer inom fintech.